14.10.15

AF or is my

Nepamatuju si, že bych kdy psala zábavnou poezii. Vždycky to byly elegie, nářky nad světem, srdceryvné vylejvárny, balady a úvahy. Pokud nepočítám jednu z prvních vlastních básní, co si vybavuji (byla o tom, kterak chci pod stromečkem kočku a psa nalézti), většinou měly moje básně okolí (nebo alespoň těch pár lidí, kterým jsem je dala přečíst) chytnout za srdce, rozplakat, popřípadě donutit skočit z mostu.
Někde zčistajasna se ve mně ale zrodil nápad, že to jde i jinak.


Možná je to z velké části koncertem Karla Plíhala (o kterém píšu tady), na kterém jsem byla v září. Plíhal prokládá celý svůj koncert vtipnými dvoj či čtyřveršími a celé publikum se válí smíchy. V souladu s vybroušenými rýmy v jeho jednoduchých písničkách jsou to dokonale strávené dvě hodiny života. Jak už jsem řekla, všichni se baví.
Až tak dobře na tom ze začátku asi nebudu, každopádně ano, zkouším psát aforismy - tedy krátké veršované texty, co jsou určeny k pobavení.

Nejlepší mi na aforismech přijde, že vás nutí celý význam nacpat do co nejnižšího počtu slov, protože, jak praví klasik, pokud vtip, tak krátký a úderný. Nabízí možnost vyřádit se zase úplně jinak, než jsem dosud byla zvyklá. Baví mě to.
Asi se něco mění, když se od elegické lyriky přesouvám k té nejsnadněji stravitelné formě epiky. Že?

Třeba se alespoň trochu pobavíte, zasmějete, nebo alespoň pousmějete, třeba alespoň tak jako já při jejich vymýšlení.

:)


V noci
Vyvětrej tu peřinu
nebo tady uhynu.


Internetová
Do háje, sakra, hrome,
zase mi spadnul Chrome.


Vábivá
Mám vlastní rekord na stovku
z kuchyně na pohovku.


V kině
Tváří v tvář nášlapné mině
jsi jako ve 3D kině.


Podzim
Slunce svítí každé ráno
září naším tmavým bytem
škoda, že jsme všichni dole
skryti atomovým krytem. 

6 komentářů:

  1. V kině opravdu pobavila, ale to taky vypovídá o mém smyslu pro humor :P
    Každopádně, mam dotaz/výtku: proč píšeš anglické názvy u českých textů? A jen tak mimochodem, ten Chrome ti tam až tak nesedi, co se výslovnosti týče. Just saiyan. :P

    OdpovědětVymazat
  2. To jsem ráda, že pobavila ;)
    Většinou mě to napadne a řeknu si, že se to tam hodí. Vím o tom, že by měly být české, ale někdy mi tam prostě víc sedí název anglický. Neberu to jako výtku, do toho si jako autor mluvit nenechám.
    Báseň s Chromem je určena hloubavějším čtenářům. Vím, že to tam úplně nesedí, je to schválně a záměrně nedokonalé.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Vždycky jsem obdivovala tvoje básničky. Ať to byly ty, cos mi bezmyšlenkovitě čmárala do chemie, ta o incestu, nebo jakákoliv jiná. Zbožňuju je, myslím si, že právě tvoje básničky jsou ty, co by se měli učit smradi ve školách ;) hltám každé tvé slovo, jsi boží! S láskou a obdivem No.42

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velice, převelice děkuji :)
      Někdy přemýšlím, jak se všem těm kresbám a textům ve tvém sešitě asi daří, podle mě není možné, aby ty stvoření, městečka a celé civilizace nežily vlastním stejně drobným životem.
      Je krásné, že si něco takového někdo o mé tvorbě myslí. Hrozně mě to těší a usmívám se. Tvoje slova jsou jako katedrály a moje verše kněží. Doufám, že se stejně jako tito kněží budu schopna dále přibližovat výškám na střechách katedrál :)
      S láskou a díky Štefan
      P.S. Někdy mi chemie chybí.

      Vymazat
  5. ...Ólalá, dcerunko - aforismy - to je ono (či Number one B-P)...děláš pokroky...jak letí rok za roky...máš vyšší nároky...(jak slyšel bych šeptat klasiky - ...malým ten jest, kdo malé má nároky...)...ikdyž chvíli při zemi a chvíli nad mraky...v každé chvíli se dějí i malé - nicotné, zázraky...zkrátím to, další slova již nepustím do sloky...a jak déšť po skle okna stéká - zkus mne trumfnout v aforismu...Klárka kaká...(promiň, výlet 13 let zpět...). Máš můj obdiv, dcerunko!!! Tatíneck Loman

    OdpovědětVymazat